Den sandfærdige årsag til, at din klinik bør tilbyde håndterings vejledning

Derfor planlægger du enten din succes eller din fiasko
juli 22, 2019

Du kender det nok:

Du ville ønske, at hundeejerne var bedre til at håndtere deres hunde. Både derhjemme og på klinikken.

Du irriteres over deres frygt for helt almindelige og – for dig – normale soigneringsprocedurer, som f.eks. negleklipning, ørerensning, øjensoignering, pelspleje m.m.

Hvorfor?

Fordi det er en tidsrøver, når hundeejerene i slutningen af konsultationen tilføjer:

Nå ja, forresten: Kan du ikke lige klippe pelsen under poterne og fjerne det beskidte (bogstaveligt talt!) hår i numsen og måske også lige rense øjenomgivelserne for de store klumper af gammel øjensøvn, for vi kan ikke selv få lov!

Og med et indvendigt suk bruger du så lige 10 -15 minutter af den næste klients tid eller den tid, hvor du skulle have skrevet journal over det sygdomsrelaterede problem, du blev konsulteret omkring, på at rette op på hundeejerens hjemlige forsømmelser.

Eller måske, hvis du er så heldig at have en ledig veterinærsygeplejerske, kan du få en anden til at gøre det, så du ikke kommer håbløst bagud i dit program. Hvorefter veterinærsygeplejersken må afbryde sit forehavende og bruge 10-15 minutter på en ikke-takseret ydelse for klienten.

Jeg kender det godt.

Basalt set kan man sige, at vi svigter både os selv og klienten, ved ikke at vejlede dem i følgende to problemstilinger:

  • Hvordan de teknisk set udfører de soignerings- og håndteringsmæssige forpligtelser der påhviler en hundeejer
  • Hvordan de får deres hund til at acceptere denne håndtering i hjemmet, så de kan undgå forsømmelser og misbrug af din tid

Så…

Hånden på hjertet:

Hvor meget vejledning giver du dine klienter i dette på din klinik?

Og ja – jeg ved det godt – det er ikke lige det, der står på programmet hos jer, hvis din klinik er som flest.

Men det burde det.

Det er nemlig totalt win-win!

Ved at hjælpe hundeejerne med denne del opnår du følgende fordele:

  • Du undgår de værste uforudsete tidsrøvere i konsultationen
  • Hundeejerne bliver glade for din klinik, fordi du kan hjælpe dem med disse problemstillinger
  • Hundeejerne griber det rigtigt an derhjemme og undgår hunde, der ikke vil håndteres – heller ikke af dig på klinikken!
  • Dit job bliver generelt nemmere, når hundene villigt lader sig håndtere, fordi ejerne har grebet det rigtigt an derhjemme

For mig at se er der alt at vinde og intet at tabe ved denne konstellation.

Hvis ikke din klinik selv har ressourcer til at at tilbyde denne service, bør du som minimum overveje at udlicitere til en kompetent fagperson, som evt. kan komme og afholde denne træning/vejledning på klinikken.

På denne måde bliver det stadig under klinikkens tag og en service, du kan tilbyde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontakt mig på Messenger!